Monday, January 31, 2011

anugerah itu indah...

sesekali menjenguk ke facebook, saya agak terkilan apabila melihat gambar2 dalam album sahabat2. yang x menutup aurat itu usah dikira. yang snap dengan gaya daring usah dibilang. saya kurang mengambil perhatian tentang ini. terkilan pun kurang. mungkin siapa2 pun akan kata saya kurang prihatin tentang ini. tapi bagi saya yang elok itu perlu dijaga, yang kurang elok itu perlu diperbaiki.

tapi, cuba sahabat2 renungkan tentang solat. jika kita tidak solat adakah kita akan cuba untuk khusyuk dalam solat? solat pun tidak macamana nak cuba khusyuk. pastinya kita akan cuba belajar solat dulu kemudian cuba untuk khusyuk dalam solat. bagi kita yang solat kita pastinya akan cuba untuk khusyuk seperti Allah s.w.t itu berada di hadapan kita. tambahan lagi kalau kita memang solat dengan khusyuk tentunya kita akan menjaga solat kita itu supaya sentiasa khusyuk tanpa leka dan lalai dalam solat...

tapi di sini saya ingin mengatakan tentang gambar2 sahabat2 yang memakai tudung dan menutup aurat dengan sempurna. dan yang saya sangat terkilan dengan sahabat2 yang memakai niqab/purdah. snap dengan pelbagai gaya. menutup raut muka yang indah namun menonjolkan mata yang mempesona.

saya pernah terbaca dalam satu blog tentang anggota wanita yang sentiasa dipandang lelaki. dan mata adalah yang sangat suka di pandang oleh lelaki. maka syaitan akan berbisik, "dari mata turun ke hati". saya bukan ingin meletakkan kesalahan pada sahabat2 yang memakai niqab. kerana saya adalah antara kalian suatu masa dahulu. namun kerana kita adalah yang menutup, elakkan menonjolkan apa yang ditutup kerana fitnah akan terjadi kepada wanita2 lain yang benar2 menutup wajah mereka tanpa menonjolkannya.


dan bagi mereka yang ingin menutup wajah dan mengambil gambar pada bahagian mata sahaja "sengaja2", tolonglah elakkan. kerana mata itu indah, anugerah yang paling mempesona... kasihani sahabat2 yang memakai niqab... silap2 haribulan sahabat2 yang memakai niqab yang menjadi perhatian lelaki2 berhidung belang. kerana wanita yang baik dan cantik itu adalah yang tidak memandang dan tidak di pandang...



waallahua'lam...

No comments:

Post a Comment